HälsoVägvisaren Annettes Hemsida

Om C-vitamins betydelse för kroppen

 

C-VITAMIN, ASKORBAT, ASKORBINSYRA

  • Är en antioxidant, förnyar oxiderade former av E-vitamin
  • Förbättrar aktiviteten hos de vita blodkropparna, ökar motståndskraften mot infektioner, har en antiinflammatorisk verkan genom att motverka ogynnsamma Prostaglandiner
  • Befrämjar läkning tillsammans med Zink
  • Hjälper kroppen att använda järn, sänker förhöjda kopparnivåer
  • Ökar produktionen av Interferon – finns i läkemedel i behandling av cancer
  • Bidrar till produktion av Katekolaminer – hormoner från binjurarna som ökar kroppens möjlighet att handskas med både fysisk och psykisk stress
  • Skyddar rökare från fria radikaler, 25 mg C-vitamin per cigarett
  • Hjälper till att hålla magen igång tillsammans med Magnesium
  • Hjälper till vid leverns avgiftning, avlägsnar tungmetaller ur kroppen
  • Terapeutisk användning vid:

         - Drog- och alkoholberoende, lindrar avgiftningen (15-20g/dag)

- Överkänslighet och allergi

- Kroniska trötthetssyndrom, trötthet

- Ångest

- Urinvägsinfektioner

- Muskelvärk efter hård träning, Idrottsskador

- Blödande tandkött, lösa tänder

- Lätt att få blåmärken

- Hjärt/kärlsjukdomar

- Cancer

- Starr

 

Bästa källor:

Svarta vinbär, nyponsoppa, persilja, gul paprika, pepparrot, broccoli, kiwi, papaya, apelsinjuice, tomatpuré, grapefruktjuice

 

Dosering:

Rekommenderat Dagligt Intag: 60-100mg         

Optimalt Dagligt Intag: 400-5 000mg

Terapeutiskt Dagligt Intag: 1 000-30 000 mg

 

För att mätta cellerna och optimera riskreduktionen av hjärtsjukdom, stroke och cancer hos friska personer, bör intaget av C-vitamin vara minst 120 mg/dag.


Vitaminer och mineralers förhållande till varandra
Eftersom vitaminer och mineraler har en inverkan på varandra så behöver man äta ett multivitamin /mineraltillskott om man vill ta extra av någon vitamin eller mineral. Dels för ökat upptag men också för att inte nya  obalanser ska uppstå. Det bästa är att kolla hur ens vitamin- och mineralbalans är via t.ex. en Hårmineralanalys och sedan balanserar man mineral och vitaminer efter den. Läs mer om detta under min sida om Hårmineralanalys.


Sammanställt av:
Annette Löfman, Näringsterapeut i Lund.