HälsoVägvisaren Annettes Hemsida
Basbildande mat = Läkande mat

Ju mer inflammation som finns i kroppen desto mer basbildande kost behöver vi äta.  75 % basbildande är grundrekommendationen men vid inflammation av olika slag, värk och smärta är det bra att öka den basbildande delen till 80 – 90 %.

Basbildande är: 

Frukt, bär, örter, grönsaker, groddar, gröna blad, mandel, rotfrukter, potatis, hampafrön, chiafrön, alger som spirulina, dulse och ”gräs” som t.ex. korngräs, vetegräs


Syrabildande är: 

Kött, fisk, fågel, ägg, baljväxter, säd av olika slag, ost, kaffe, svart te, socker, alkohol.


Grundregeln är att frukt och grönsaker ger en basisk reaktion medan övrigt ger en sur reaktion. En diet bestående av mycket kött, fisk, fågel, ägg, mjölk, sädesslag, kaffe och raffinerat socker är starkt syrabildande.

Med försurning av kroppen menas inte försurning av blodet utan av vävnaderna. Om man äter ett överskott av denna mat lagras syror i vävnaderna, för att balansera effekten av den syrabildande kosten upplöses benvävnaden (som är basisk) varpå kalcium och magnesium vandrar ut i blodet och till vävnaderna. Vilket kan orsaka osteoporos.  För ett förhindra att kalcium lagras i vävnaderna, istället för att ge ett starkt skelett måste man minska intaget av syrabildande mat och öka intaget av basbildande mat. 

Försurning i kroppens ger minskad elasticitet och minskar utrensningen av slaggprodukter vilket leder till besvär med stelhet, spända muskler, värk, huvudvärk, trötthet, irritation, hudklåda m.m.

Många blandar ihop syrabildande mat och sur mat. Socker innehåller inga syror och smakar inte surt, vete smakar inte heller surt, ändå är dessa livsmedel starkt syrabildande. Citron smakar surt och innehåller syror men har en basisk effekt på kroppen p.g.a. innehållet av basbildande mineraler.

 

Vill du veta mer om växbaserad kost kan du läsa mer i böckerna:

”Grönt för livet” av Viktoria Boutenko.  

”Kinastudien” bygger på 50 års forskning om hur växtbaserad kost kan optimera vår hälsa. 

”Food Pharmacy” av Lina Nertby Aurell och Mia Clase, utifrån Professor Stig Bengmarks kunskap om mat för att gynna den goda tarmfloran. 

”Raw food” av Erica Palmcrantz 

”Pigg och glad med Raw food” av Viveke Amdisen med mycket information samt raw food recept.



Källa:

Holistics information