HälsoVägvisaren Annettes Hemsida
Om syra/basbalansens betydelse för vår hälsa

Det är olika åsikter om betydelsen av syra-basbalansen i mat och tillskott. Inom konventionell medicin och näringslära/nutrition anses kroppen normalt kunna reglera syra bas-balansen i blodet och därmed i övriga kroppen. Man tittar enbart på blodets halter och menar att kroppen alltid strävar efter en jämvikt-i blodet.
Sen hur det ser ut i cellerna är man inte lika intresserad av.

Inom alternativ medicin är man mer fokuserad på, hur det förhåller sig på cellnivå,vilket jag här ger en bild av hur man kan tänka då.


Kemisten Fred W. Koch upptäckte att syraöverskott är orsaken till många sjukdomar. Han ansåg att om människan vill bli frisk, måste hon konsekvent hålla sig till syrafattig kost. Varje syra som man får i sig genom maten måste neutraliseras i kroppen, för att göra detta dras basiska ämnen ut ur organismen huvudsakligen kalcium som är lagrat i ben, leder och blodkärl. Ett konstant syraöverskott kan därför på sikt leda till en urkalkning av skelettet och att kalcium lagras i vävnaden istället, vilket orsakar diverse problem. Den som är sjuk har nästan alltid ett syraöverskott.

 

Alla födoämnen i sin naturliga form innehåller både bas- och syrabildande mineraler. När maten förbränts och de kvarstående elementen huvudsakligen är sura sägs födoämnet vara potentiellt syrabildande. Exempel på vanliga syror är svavelsyra, fosforsyra och kolsyra. Om det kvarstår huvudsakligen basiska element sägs födoämnet vara potentiellt basiskt, vanliga baser är kalcium, magnesium, natrium och kalium. Om de syrabildande elementen väger upp de basiska elementen är resultatet potentiellt neutralt.

 

Kroppen kan liknas vid en syraproducerande fabrik. Hjärtats slag, andningen, musklernas arbete etc. producerar syror som avges kontinuerligt i blodomloppet i såväl vaket som sovande tillstånd. Känslor som exempelvis rädsla, ilska, ångest, chock efter en olycka och stress av alla olika slag producerar syror, precis som ultraviolett strålning, motion och syrabildande kost. Kroppen tål varken för mycket baser eller syror och strävar efter att upprätt hålla ett snävt pH-intervall, till sin hjälp har den en mängd buffrande system för såväl syror som baser.

 

Kroppens funktioner störs av ett för surt pH-värde som i sin tur leder till degenerativa processer och sjukdom. Vad vi äter och hur maten kombineras kan belasta eller avlasta matsmältningsapparaten och är speciellt viktigt för dem som har ett nedsatt eller ansträngt matsmältningssystem. En person som har en mycket bra matsmältning kan bibehålla ett ganska bra pH-värde i kroppen trots intag av mycket skräpmat och syrabildande mat, eftersom han/hon kan tillgodogöra sig näringen i maten. Däremot kan en annan person som äter basbildande kost ändå vara alltför sur i kroppen på grund av dålig matsmältning. Trots att man äter en basbildande kost kan man få en sur reaktion om man har mycket stress runt omkring sig. Matsmältningsenzymerna är mycket pH-känsliga kan de bli inaktiva om omgivningen blir för sur eller basisk, vilket kan försämra matsmältningen, ett lågt pH kan också orsakar störningar i upptaget av hormoner i lever och blod. Andra faktorer som påverkar pH-värdet är njurbesvär, rökning, andningsvanor, parasiter, svamp och bakterieöverskott.

 

Grundregeln är att frukt och grönsaker ger en basisk reaktion medan övrigt ger en sur reaktion. Uppskattningsvis bör maten vi äter till 75 % vara basbildande och till 25 % syrabildande. Genom att kombinera en till 75 % basisk kost på rätt sätt, samt äta flera små måltider istället för några få stora, undviker man jäsning av tarmen och ger kroppen bättre förutsättningar för optimal funktion. Syraöverskott (Acidos) inträffar när kroppen förlorar sin alkaliska (basiska) reserv. Personer som har diabetes och magsår lider ofta av Acidos.

 

Symtom på syraöverskott kan vara:

  • Sömnlöshet
  • Kvarhållande av vätska
  • Reumatisk artrit (ledinflammation)
  • Migrän
  • Onormalt lågt blodtryck
  • Trötthet
  • Torr hård avföring, omväxlande förstoppning och diarré
  • Illa luktande avföring med en brännande känsla i ändtarmsöppningen
  • Svårigheter att svälja, brännande känsla i munnen och/eller under tungan
  • Känslig på tänderna för vinäger och sura frukter somt knölar på tungan och i svalget

 

Många framgångsrika kurer på hälsohem under 1960-1980-talet byggde på dessa principer t.ex. Föllingeprojektet som visat stora framgångar med kostterapi mot t.ex. reumatiska sjukdomar med vegankost som är mycket basbildande. Förutsättningen för att man ska kunna återställa syra-/basbalansen är att man äter ekologiskt odlad kost och mycket grön mat, en huvudsaklig växtbaserad kosthållning hjälper kroppen att bli mycket mer basisk. Koncentrerad grön ”superfoods” som innehåller mycket klorofyll är basbildande som alfalfa, korngräs, vetegräs, brännässla och klorella. 


Tips: Läs boken "Grönt för livet" av Victoria Boutenko, ett utdrag ur boken finns under fliken "Grönt för livet".

Kostråd för att minska syra överskott:


Undvik/minimera dessa födoämnen och drycker.
Frukt
Frukt som plockas i omoget tillstånd och fått eftermogna, även eftermogna tomater, är syrabildande. Tomat som mognat på planta är dock hälsosamma. Importerad frukt plockas ofta omogen för att klara de långa transporterna till butikerna. Rå frukt blir syrabildande när man tillsätter socker, liksom andra födoämnen med tillsatt socker.


Drycker
Fruktsaft, läsk, Coca Cola, kolsyrat vatten och juice

 

Stimulantia

Kaffe, te, alkohol, nikotin och kakao

 

Raffinerat socker

Socker, fruktsocker, druvsocker, sirap och samtliga kemiska sötningsmedel är syrabildande.

 

Säd
Alla livsmedel som framställts av vitt mjöl.


Ost 
Ost är syrabildande och svårt att smälta, get- och fårost kan vara lättare för en del att tåla.

 

Margarin
En kemisk produkt fylld med transfettsyror


Fläskkött
Korv gjord på fläskkött, saltat och rökt kött, lever och njure

Bröd
Surdegsbröd är nyttigt men är 10 gånger surare än bröd som bakats på jäst, dock innehåller surdegsbröd mindre med fytinsyra som annars gör att vi har svårt att tillgodogöra oss mineraler ur fullkornsprodukter.

(Dinkelbröd är bättre än bröd gjort på vete som många är överkänsliga för.)


Läkemedel/Vinäger
Även läkemedel och vinäger är syrabildande. 


Bra födoämnen och drycker:

Frukt
Bara fullt mogen ekologisk odlad frukt som röda äpplen, bananer, päron, plommon, torkade aprikoser, melon, bär, russin, vindruvor och grapefrukt. Citroner och apelsiner är basbildande trots att de är sura.

 

Drycker
Drick gärna ett glas vatten med 1-2 tsk pressad citron på morgonen när man kommer upp, 10-15 minuter före maten och som kvällsdryck. Annars 6-8 glas vatten utspritt under dagen. 

Basiska örtteer är åkerfräkente, fänkålste, te av johannesört, brännässla, lind, anis, maskros, björk, rölleka, citronmeliss, björnbär och salvia men den får inte kokas. 

Björkaska är en basisk dryck.

 

Gröt
Bovet- och Hirsgröt är mycket bra som en basbildande frukost. Blötlagd och kokt bovetegröt och hirsgröt med bär, frukt och rismjölk/kokosmjölk är en bra kombination för en mycket bra frukost.

 

Mjölkprodukter
Fil, yoghurt, kefir m.m. fungerar ofta bra, dessa är lätt basbildande. Smör.

 

Ägg

Ät inte mer än 3-5 ägg i veckan och bara från sprätthöns (Krav-ägg eller omega-3 ägg). Bäst är tre dagar gamla ägg och de bör inte var äldre än 10 dagar.


Kött/Fisk
Lamm, lax, sill, sardiner,forell, kalkon/kyckling och endast små mängder kött från naturligt uppfödda djur.


Grönsaker
Speciellt råkost är bra att inleda en måltid med eftersom det innehåller mycket naturliga matenzymer som är viktiga för matsmältningen. Speciellt bra grönsaker är fänkål, morötter, squash, rödbetor (vid tarmproblem bara kokta), selleri (kokt), pumpa och gröna bönor. Endast röd paprika, då grön paprika innehåller för mycket syra. Sallader tillreds utan ättika eller vitvinäger. Olivolja, valnötsolja, linfröolja eller pumpakärnolja kan blandas med pressad citron och kryddor till en god hemmagjord salladsdressing.


När det gäller de syrabildande födoämnen så innebär det inte att man inte ska äta av dessa, det viktiga är att få en balans i den kost man äter av syra- och basbildande livsmedel. Om man ska äta optimalt bör vi uppskattningsvis äter till 75 % basbildande mat och till 25 % syrabildande.
 

Syrabildande födoämnen             Basbildande födoämne

  • Alkohol                                      Aprikoser                            
  • Baljväxter                                   Avokado
  • Brysselkål                                   Bladgrönsaker
  • Bröd                                            Citroner
  • Fisk                                             Fikon
  • Havregryn                                   Färskfrukt
  • Höns                                           Grapefrukt
  • Inälvsmat                                    Grönsaker
  • Kaffe                                           Honung/Lönnsirap
  • Kakao                                          Melon
  • Ketchup                                       Potatis
  • Kikärtor                                       Rotfrukter
  • Kött                                             Russin
  • Linser                                          Äpple
  • Majsstärkelse                                                     
  • Nudlar                                         Mindre basbildande
  • Oliver                                          Bovete
  • Ost                                               Syrade mjölkprodukter
  • Pasta                                            Hirs
  • Peppar                                         Kastanjer
  • Senap                                          Kokosnöt (färsk)
  • Socker                                         Limabönor
  • Skaldjur                                       Mandel
  • Sparris     Paranötter            
  • Te                                                 Rörsockermelass
  • Tranbär                                            
  • Ägg

Mindre syrabildande

  • Nötter och frön  (blötläggs innan användning för att minska enzymhämmare som finns i nötter och frön)
  • Smör
  • Torkad frukt

Källor:

”Näringsmedicinska Uppslagboken” Peter Wilhelmsson

"Den självläkande människan" Susanna Ehdin 

Holistics information om pH-tester

Sammanställt av Annette Löfman, Näringsterapeut i Lund.