HälsoVägvisaren Annettes Hemsida

Kort om några viktiga näringsämnens betydelse för kroppens funktioner

Vitaminer och mineralers förhållande till varandra
Eftersom vitaminer och mineraler har in inverkan på varandra så behöver man äta ett multivitamin /mineraltillskott om man vill ta extra av någon vitamin eller mineral. Dels för ökat upptag men också för att inte nya  obalanser ska uppstå. Det bästa är att kolla hur ens vitamin- och mineralbalans är via t.ex. en Hårmineralanalys och sedan balanserar man mineral och vitaminer efter den. Läs mer om detta under min sida om Hårmineralanalys.

Vill du köpa bra kosttillskott via nätet kan jag rekommendera dig att gå in på Holistics eller Ekobutikens webb-butiker.


Om olika näringsämnen:
B-vitaminer har en stark påverkan på personligheten. Vid B-vitaminbrist kan man bl. a. bli depressiv, aggressiv eller få förändrad verklighetsuppfattning. B-vitaminbrist kan uppstå på grund av en osund tarmflora eftersom tarmfloran spelare en viktig roll för bildningen av B-vitaminer.
B-vitaminer finns bl.a. i vetekli, vetegroddar, råris, nötter och frön, lever och öljäst.

 

C-vitamin är en viktig antioxidant. C-vitamin behövs för att immunförsvaret ska fungera effektivt och för att kunna bekämpa förkylningsvirus samt förbättra den allmänna mot-ståndskraften. C-vitamin är avgiftande, antiallergen och antibakteriell.
Finns rikligt i acerolabär, nypon, svarta vinbär, persilja, pepparrot, broccoli och grön paprika.


A-vitamin
är en antioxidant som ger cellerna styrka mot virus, stärker tymuskörtelns funktion samt förebygger vissa cancerformer liksom hjärt/kärlsjukdomar.
Finns bl.a. i fiskleverolja, lever, smör och ost.

 

E-vitamin är en antioxidant som neutraliserar de skadliga effekterna av gifter i kroppen och stärker motståndskraften mot infektioner och ökar cirkulationen samt fortplantnings-
förmågan.
Finns i sötpotatis, tomater, avokado, hasselnötter, mandel, paranötter, solrosfrön, havregryn och vetegroddar.

 

Magnesium är ett mineral som nästan alla har brist på, dels p.g.a. att vi äter magnesiumfattig kost men också p.g.a. att Magnesium förloras med urinen när man är stressad. Under perioder av stress kan man förlora mer än hälften av sitt Magnesiumlager. Magnesiumbrist gör att irritationströskeln blir lägre och att man lättare oroar sig för saker och ting. Detta kan ge en inre malande oro, svårigheter att sova och att man spänner sig mycket i situationer som inte skulle kännas påfrestande om man hade normala Magnesiumnivåer i kroppen. Magnesiumbrist ökar skadorna på hjärt/kärlsystemet.

Magnesium finns rikligt i vetekli, sötmandlar, hirs, cashewnötter, sojabönor, nötter, bovete, grahamsmjöl, rågmjöl, råris, skaldjur, spenat, getost och bananer.

 

Zinkbrist är också mycket vanligt, Zink är viktigt för ett fungerande immunförsvar samt ingår i många enzymer som bland annat har viktiga funktioner i vår matsmältning och hjärna. Zinkbrist ger en sämre smakupplevelse och leder till förlorad aptit, brist är vanligt vid anorexi. Zink påverkar också hormoner och brist på Zink kan leda till PMS t.ex. att man dagarna före mens blir arg för småsaker eller gråter lätt.
Zink finns mest i ostron, lever, bryggerijäst, räkor, kött, krabba, pumpafrön, valnötter, sötmandlar och ägg.

 

Krombrist är vanligt, det behövs för att blodsockret ska kunna omvandlas till energi, är avgörande för insulinets optimala funktion. Krom kan minska suget efter sött och öka fettförbränningen.
Krom finns i äggula, melass, bryggerijäst, nötkött, lever och hårdost.

 

Antioxidanter, är vissa vitaminer, mineraler och aminosyror som t.ex.A-, C- och E-vitamin, Selen, Zink, Mangan, Koppar, Betakaroten, Glutation. Dessa behöver vi för att ta hand om fria radikaler som bildas av luftföroreningar, rökning, droger, strålning, inflammation, hårdträning och toxiner (gifter). Toxiner kan vi bl.a. få i oss via mat som innehåller bekämpningsmedel och andra kemikalier som används för att bevara livsmedel. Om fria radikaler ej slukas leder de till sjukdom eller nedsatt funktion i kroppen.

Antioxidanter finns rikligt i frukt och grönsaker. I frukt och grönsaker finns också fytokemikalier, växtämnen som starkt främjar kroppens tillväxt, försvar, självläkning och rening, fytokemikalier är också antioxidanter.

 

Exempel på fytokemikalier är:

Karotenoider är starkt gula eller röda i färgen som tomater, morot och paprika. Dit hör betakaroten som har immunförstärkande egenskaper, sänker LDL-kolesterol och är inflammationshämmande vid reumatism.

 

Lykopen är en annan karotenoid som motverkar cancerframkallande ämnen och förebygger prostatacancer.
Finns rikligt i tomater, vattenmelon, blodgrapefrukt.

 

Glukosinolater blockerar cancerframkallande ämnen, stimulerar avgiftningen, reparerar enzymer i kroppen och hämmar delning av cancerceller.
Finns i broccoli, brysselkål, vattenkrasse, blomkål, grönkål, savojkål och är förmodligen det bästa man kan äta om man vill förebygga cancer.


Antocyanin
stärker blodkärlen och förbättrar blodcirkulationen och flödet av näringsämnen i kroppen. Finns i blåbär, är förmodligen en av anledningarna till att blåbär kan förbättra synen och skydda mot demens, hjärt/kärlsjukdomar och stroke.
Finns även i hallon, körsbär och röda vindruvor.

 

Polyfenoler har en kraftig antioxidant effekt och kan hjälpa till att blockera cancerframkallande ämnens aktivitet.
Finns rikligt i bl.a. grönt te som också innehåller teanin vilket har en lugnande inverkan.

 

Pyknogenol är en mycket kraftig antioxidant som finns i vindruvskärnextrakt.

 

Exempel antioxidant aminosyra:

Glutation är en svavelbärande aminosyra. Glutation används i kroppens avgiftning av tungmetaller, skyddar mot strålning, minskar tumörer och den är också avgiftande för levern.
Finns rikligt i avokado, sparris och i valnötter. Svavelrik mat stödjer kroppens avgiftning, som ägg, kål, brysselkål, lök, vitlök.

Sammanställt av Annette Löfman, Näringsterapeut i Lund
 

Välkommen till vår webbsida