HälsoVägvisaren Annettes Hemsida

Kalciums betydelse för kroppen

Kalcium har vi till 95–99% i benvävnaden

Övrigt är för funktion i nervsystemet, blodkoagulering och muskelsammandragningar.

Ökar smärtgränsen.

Skyddar från att lagra bly i hjärnan.

 

Symtom på brist är:

Ångest, lätt retad, Sömnbesvär, Muskelkramper, Nedsatt tillväxt, Osteroporos

 

Terapeutisk användning vid:

Huvudvärk, PMS, Ryckningar, Allergier, Nervositet, Högt blodtryck

 

Absorption hämmas av överdrivet intag av:

Fett, Fytinsyra som finns i t.ex. fullkornsbröd som inte är surdeg, Kakao, alkohol

 

Ökad utsöndring av Kalcium vid:

Vid en allt för syrabildande kost med mycket koffein, socker, sädesslag och proteinrik mat.

Låga östrogennivåer (lite koppar), Förstoppning, Brist på motion

 

Bästa källor:

Oskalade sesamfrön, persilja, apelsiner, hasselnötter, gröna blad, grön kål, strömming, gröna bönor, morot

 

Dosering:

Rekommenderat Dagligt Intag: 1 200 mg  

Optimalt Dagligt Intag: 400–1 000 mg       

Terapeutiskt Dagligt Intag: 1000–2 500 mg

Kalciumkarbonat är svårare att ta upp än som DiCalcium Malate, Kalciumcitrat, Kalciumlaktat, Kalciumglukonat som lättare tas upp, speciellt vid brist på saltsyra. Inta alltid Magnesium tillsammans med Kalcium, vilket annars kan ge magnesiumbrist. Magnesium rekommenderas tillsammans med B6 och Krom, för ökat upptag av Kalcium och för att hindra fortsatt urkalkning av skelettet.

 

·