HälsoVägvisaren Annettes Hemsida

Kosttillskott som stödjer Minnet

Hjärnans funktion

Hjärnan är uppbyggda av olika fettämnen, dessa måste tillföras, spjälkas och tas upp från bra och hälsosam mat. Kroppens förmåga att omvandla fett till fettsyror minskar tyvärr med så mycket som 50 % när vi åldras. Näringen måste omvandlas till en form som är lätt för cellerna att ta upp. Genom att förse hjärnan med omfattande tillskott av essentiella fettsyror (speciellt DHA), skyddande fosfolipider, antioxidanta näringsämnen och andra ämnen som på olika sätt stödjer hjärnas funktion, kan man stoppa hjärnans åldrande.

 

Fet Fisk och Fiskolja (Omega 3 )

Hämmar inflammationer och befrämjar hjärnans funktion.


Studier:

Visar att Omega-3 tycks kunna bidra till att hålla hjärnan klar på äldre dagar. Seniorer som äter fisk har i genomsnitt bättre tankeförmåga och mindre risk för demens än andra. 1-2 portioner fet fisk i veckan räcker för att ge skyddseffekt. Högt intag av Omega-6-fettsyror (från vegetabiliskt fett som t.ex. margariner) är däremot kopplat till en snabbare försämring av tankeförmågan. Personer med Alzheimers har lägre halter fiskfettsyror i blodet än friska personer. En färsk svensk studie visar att Omega-3 tillskott också kan bromsa begynnande Alzheimers sjukdom. 174 försökspersoner fick fyra gram Omega-3 om dagen i sex månader alternativ placebo. Vid mer framskriden sjukdom hade däremot fettsyrorna ingen effekt. Forskarna tror att effekten bland annat kan bero på fiskfetternas antiinflammatoriska egenskaper. Vid Alzheimers sjukdom bildas beläggningar, plack, på nervbanorna vilket gör att nervimpulserna får svårare att ta sig fram. Då försämras mentala funktioner som tänkande, inlärning och minne. Mat med mycket Omega-3 kan få placken på nervcellerna att gå tillbaka, visar försök på råttor. (Hälsa, nr 2, Feb: 2007).
Bästa källor för Omega-3:
Lax och tonfisk men även valnötter, pumpafrön och linfröolja.
 

Ginkgo biloba

Är en växt som stimulerar blodgenomströmningen i hjärnan och förbättrar tillförseln av syre och glukos. Ginkgo biloba används för att förbättra koncentrationsförmågan och minnet samt för att motverka förtidig minnesförlust. Även bra vid Dyslexi. Studier vid Berlins universitet har gett bevis på att 50 mg av Ginkgo bilobaextrakt som tas tre gånger om dagen förbättrar den mentala funktionen inom sex veckor.


Co-enzym Q-10

Q-10 är en antioxidant och har en viktig roll i mitokondrier och i alla cellmembran. Dr Dharma Sing Khalsa författaren till ”Hjärnans långa liv” rekommenderar Q-10 till alla som vill öka hjärnans livslängd, eftersom Q-10 ökar energiproduktionen i nervsystemets celler. Q-10 bildas hos alla friska personer men i 20-årsåldern avtar produktionen och efter 50 års ålder sjunker nivåerna i hjärnan markant. Produktionen av Q-10 minskar också vid stress, näringsbrist och vid användandet av vissa kolesterolsänkande läkemedel. Q-10 är även mycket viktig för hjärtat.
Bästa källor:
Sardiner, makrill, sojaolja, kyckling.

 

Fosfatidylkolin (Lecitin )

Behövs i kroppen för att tillverka Acetylkolin, en viktig neurotransmittor. Kolin verkar i alla cellmembran och behövs för bra minnesfunktion. Kolin förbättrar nervsignaler och underlättar även för spjälkning av fett. Det har visat sig att Alzheimers patienter lider brist på Acetylkolin.
 

E-vitamin

Är bra vid nedsatt kognitiv funktion, studier har visat att vitamin E skyddar nervsystemet och nervsignaler från skador samt förbättrar minnet. Det skyddar även cellmembranen från oxidativa skador.
Bästa källor:
Vetegroddsolja, solrosfröolja, solrosfrön, mandel, hasselnötter

 

B-vitaminer

Är nödvändiga för kontroll av neurotransmittorer, speciellt viktig är B1. Bra att inta ett B-komplex som även innehåller t.ex. B3, B6, B12, Biotin och Folsyra.

Nicotinamid

Är en aktiv form av B3 som används i cellerna för energitillverkning, den har som ensam B-vitamin visat sig främja minnesfunktionen

Vid större minnessvårigheter
Kan det vara bra att undersöka om det finns en överkänslighet för vissa livsmedel som t.ex. gluten och det kan även behövas stöd för att läka tarmen.

Källa:

  • ”Näringsmedicinska Uppslagsboken” av Peter Wilhelmsson.
  • ”Lev ung längre” av Peter Wilhelmsson
  • ”Naturens apotek” av Dr Lynne Paige Walker och Ellen  Hodgson Brown

Sammanställt av:
Annette Löfman, Näringsterapeut
i Lund