HälsoVägvisaren Annettes Hemsida

Om D-vitamins betydelse för kroppen

D-VITAMIN, KALCIFEROL

·       Fungerar mer som ett hormon än som en vitamin.

·       Gör Cancerceller och inflammationsceller känsligare för självdödsprogram (adoptos), de dör när de gjort sitt jobb. Inflammationen fortsätter inte, vilket gör att symtomen kan minska vid t ex M.S. (30-40µg/dag).

 

·       UV-ljus stimulerar huden att tillverka vitamin D3, men penetrerar inte dimma, moln och smog. De som är mörkhyade behöver 6 gånger mer D-vitamin, behöver mer solljus. Solskyddsmedel 8 blockerar D-produktionen med 85%.

·       Samma sorts D-vitamin  får vi i oss via ägg, inälvsmat, fisk och torskleverolja.

·       Vegetabiliskt tillskott är vitamin D2, finns t ex i mjölk.

·       Ökar muskelmassan.

·       Viktig för kroppens upptag av Kalcium, minskar risken för benskörhet. Vid för lite Kalcium och Magnesium urkalkar vitamin D skelettet, tillskott vid Osteoporos 30-200µg/dag.

·       Förebygger höstdepressioner, SAD.


Bästa källor:

Ål, sardiner, lax, hälleflundra, tonfisk, makrill, ägg, griskött, räkor, grädde.

 

Dosering:

  • Rekommenderat Dagligt Intag: 5µg för vuxna, 10 µg för spädbarn, barn, ungdomar, gravida och ammande kvinnor.
  • Optimalt Dagligt Intag: 10-20 µg                         
  • Terapeutiskt Dagligt Intag: 20-55µg

Vitaminer och mineralers förhållande till varandra
Eftersom vitaminer och mineraler har en inverkan på varandra så behöver man äta ett multivitamin /mineraltillskott om man vill ta extra av någon vitamin eller mineral. Dels för ökat upptag men också för att inte nya  obalanser ska uppstå.

Sammanställt av:
Annette Löfman, Näringsterapeut i Lund