HälsoVägvisaren Annettes Hemsida
Mat,näring och örter som verkar stärkande för Immunförsvaret

Stärkande livsstilstips

Sömnbrist, dålig kosthållning, pessimism med en negativ inställning till jobbet, livet m.m. samt stress, försvagar immunförsvaret. Stärk immunförsvaret med god sömn, en växtbaserad vitalkost och en positiv attityd i allt du gör. Minska eller uteslut intaget av socker som nedsätter immunförsvaret.

 

Se till att magen fungerar bra och att du har en bra tarmflora. Tarmfloran påverkar immunförsvaret. Ät mer vitlök och lök för ett bättre immunförsvar, samt drick tillräckligt med vatten. Börja gärna dagen med ett glas vatten med citron. Ät gärna extra mycket bär och frukter som är laddade med antioxidanter och immunstimulerande fytokemikalier. Blåbär är ett superbär som är bra att äta dagligen även, är även bra att äta rikligt av alla andra bär, frukter och torkade frukt då alla har sina olika läkande egenskaper. En morgonsmoothi med färskpressad juice och Greenspulver och  C-vitaminpulver, är en bra drink för immunförsvaret.

 

Naturligt kokosfett innehåller laurinsyra som dödar virus. En tesked i en smoothie ger en bra mängd. Kokosfett är också utmärkt vid matlagning. Laurinsyra kan också koncentreras och användas som virusdödande tillskott.

 

Immunförsvaret och olika näringsämnen och örter

Vitamin A  

Är viktig för kroppens slemhinnor. Största delen av immunförsvarets T-lymfocyter finns längs tunntarmens slemhinnor. A-vitamin stärker dessa immunceller. A-vitamin är därför stärkande för immunförsvaret, vilket ger ökat motstånd mot förkylningar och infektioner. Behovet ökar kraftigt vid svåra infektioner.


 

C-Vitamin, Askorbat, Askorbinsyra:

  • Förbättrar aktiviteten hos de vita blodkropparna, ökar motståndskraften mot infektioner, har en antiinflammatorisk verkan genom att motverka ogynnsamma Prostaglandiner
  • C-vitamin har visat sig minska tiden som en förkylning pågår om man intar 2-4 gram per dag.
  • Befrämjar läkning tillsammans med Zink  


Zink

  • Zink har viktiga virusdödande egenskaper.
  • Bristsymtom kan visa sig som ett nedsatt immunförsvar med t.ex. frekventa långdragna luftvägsinfektioner och förkylningar. (Kan kolla Zinkbehovet med ett Zinksmaktest eller via en hårmineralanlays) Det är vanligt att de med nedsatt immunförsvar har förhöjda nivåer av koppar och låga värden av zink i en håranalys, vilket ger ett långvarigt nedsatt immunförsvar.


D-vitamin

När man utsätts för solljus med UV-strålning aktiveras huden att bilda D-vitamin. D-vitamin är ett av kroppens viktigaste ämnen som skyddar oss mot förkylningar och influensa. Influensaepidemier, oavsett om de är i norra eller södra delen av jordklotet, inträffar när det är minst tillgång till sol och lägst produktion av D-vitamin.

 

Vuxna och barn som regelbundet intar fiskleverolja har en lägre risk för infektioner och influensa. Läs mer under studier.


För bra skydd rekommenderas att inta 25 µg D-vitamin dagligen året om och 50 µg dagligen under vinterhalvåret.

 

Echinacea

Röd Solhatt, är immunstimulerande och användbar vid:

  • Virus-, Bakterie-, Svamp- och Parasitinfektioner
  • Infektioner i övre luftvägarna som vid; Astma, Allergi, Förkylning, Stämbandsinflammation, Halsinfektion och Öroninfektion
  • Hudinfektioner som t.ex. bölder
  • Inflammatoriska led och muskelsjukdomar p.g.a. bakterieinfektion

Pau D´Arco

Är immunstärkande och utmärkt att dricka under vinterhalvåret för att stärka immunförsvaret också användbar vid:

  • Virusinfektioner och Lymfstockning
  • Nedsatt immunförsvar, Feber, Mjältbesvär
  • Bakterie-, Svamp- och Parasitinfektioner i tarmen.


Kosttillskott
Kom ihåg att alltid äta ett multivitamin/mineraltillskott om du vill ta extra av en enskild vitamin eller mineral. Dels för ökat upptag men också för att inte få nya obalanser, då vitaminer och mineraler påverkar varandra.


Källa:

  • “Näringsmedicinska Uppslagsboken” av Peter Wilhelmsson.
  • ”NäringsAktuellt” blad med information av Peter Wilhelmsson.
  • ”Örtmedicin, Naturens läkande kraft” av Mic McMullen.

Sammanställt av:

Annette Löfman, Näringsterapeut i Lund.