HälsoVägvisaren Annettes Hemsida
Mat,näring och örter som verkar stärkande för Immunförsvaret

Stärkande livsstilstips

Sömnbrist, dålig kosthållning, pessimism med en negativ inställning till jobbet, livet m.m. samt stress, försvagar immunförsvaret. Stärk immunförsvaret med god sömn, en växtbaserad vitalkost och en positiv attityd i allt du gör. Minska eller uteslut intaget av socker som nedsätter immunförsvaret.

 

Se till att magen fungerar bra och att du har en bra tarmflora. Tarmfloran påverkar immunförsvaret. Ät mer vitlök och lök för ett bättre immunförsvar, samt drick tillräckligt med vatten. Börja gärna dagen med ett glas vatten med citron eller äppelcider. Ät gärna extra mycket bär och frukter som är laddade med antioxidanter och immunstimulerande fytokemikalier. Granatäpple, fläder, blåbär, tranbär, hjortron och vinbär är speciellt bra. En morgonsmoothi med färskpressad juice och Greenspulver och  C-vitaminpulver, är en bra drink för immunförsvaret.

 

Naturligt kokosfett innehåller laurinsyra som dödar virus. En tesked i en smoothi ger en bra mängd. Kokosfett är också utmärkt vid matlagning. Laurinsyra kan också koncentreras och användas som virusdödande tillskott.

 

Immunförsvaret och olika näringsämnen och örter

Vitamin A  

Är viktig för kroppens slemhinnor. Största delen av immunförsvarets T-lymfocyter finns längs tunntarmens slemhinnor. A-vitamin stärker dessa immunceller. A-vitamin är därför stärkande för immunförsvaret, vilket ger ökat motstånd mot förkylningar och infektioner. Behovet ökar kraftigt vid svåra infektioner.


Bästa källor:

Torskleverolja, lever, bregott, smör, ost, ägg, fisk och skaldjur.


Dosering:
      

Rekommenderat Dagligt Intag: Män 1 mg  och  för kvinnor 800 µg per dag. Vid amning 1 200µg per dag.              
Optimalt Dagligt Intag: 1-2 mg                                        

Terapeutiskt Dagligt Intag: 3-90mg

 

C-Vitamin, Askorbat, Askorbinsyra:

  • Förbättrar aktiviteten hos de vita blodkropparna, ökar motståndskraften mot infektioner, har en antiinflammatorisk verkan genom att motverka ogynnsamma Prostaglandiner
  • C-vitamin har visat sig minska tiden som en förkylning pågår om man intar 2-4 gram per dag.
  • Befrämjar läkning tillsammans med Zink  

Bästa källor:

Svarta vinbär, nyponsoppa, persilja, gul paprika, pepparrot, broccoli, kiwi, papaya, apelsinjuice, tomatpuré, grapefruktjuice.


Dosering:

Rekommenderat Dagligt Intag: 60-100mg

(Minst 120 mg/dag för att mätta cellen och optimera riskreduktionen av hjärtsjukdom, stroke och cancer hos friska) 

Optimalt Daglligt Intag: 400-5 000mg        

Terapeutiskt Dagligt Intag: 1 000-30 000 mg

 

Zink

  • Zink har viktiga virusdödande egenskaper.
  • Bristsymtom kan visa sig som ett nedsatt immunförsvar med t.ex. frekventa långdragna luftvägsinfektioner och förkylningar. (Kan kolla Zinkbehovet med ett Zinksmaktest eller via en hårmineralanlays) Det är vanligt att de med nedsatt immunförsvar har förhöjda nivåer av koppar och låga värden av zink i en håranalys, vilket ger ett långvarigt nedsatt immunförsvar.

Bästa källor:

Ostron, bryggerijäst, krabba, kött, hårdost, lever, fläskkotlett, grahamsmjöl, pumpa-frön, rågmjöl, strömming, mjölk, ägg, vitkål.


Dosering:
      

Rekommenderat Dagligt Intag: 15 mg                              

Optimalt Dagligt Intag: 20-50 mg               

Terapeutiskt Dagligt Intag: 40-150 mg

 

D-vitamin

När man utsätts för solljus med UV-strålning aktiveras huden att bilda D-vitamin. D-vitamin är ett av kroppens viktigaste ämnen som skyddar oss mot förkylningar och influensa. Influensaepidemier, oavsett om de är i norra eller södra delen av jordklotet, inträffar när det är minst tillgång till sol och lägst produktion av D-vitamin.

 

Vuxna och barn som regelbundet intar fiskleverolja har en lägre risk för infektioner och influensa. Läs mer under studier.


Bästa källor:

Ål, sardiner, lax, hälleflundra, tonfisk, makrill, ägg, griskött, räkor, grädde.


Dosering:

Rekommenderat Dagligt Intag:

5µg för vuxna, 10 µg för spädbarn, barn, ungdomar, gravida och ammande kvinnor.

Optimalt Dagligt Intag: 10-20 µg                                     

Terapeutiskt Dagligt Intag: 25-55µg

 

För bra skydd rekommenderas att inta 25 µg D-vitamin dagligen året om och 50 µg dagligen under vinterhalvåret.

 

Echinacea

Röd Solhatt, är immunstimulerande och användbar vid:

  • Virus-, Bakterie-, Svamp- och Parasitinfektioner
  • Infektioner i övre luftvägarna som vid; Astma, Allergi, Förkylning, Stämbandsinflammation, Halsinfektion och Öroninfektion
  • Hudinfektioner som t.ex. bölder
  • Inflammatoriska led och muskelsjukdomar p.g.a. bakterieinfektion

Pau D´Arco

Är immunstärkande och utmärkt att dricka under vinterhalvåret för att stärka immunförsvaret också användbar vid:

  • Virusinfektioner och Lymfstockning
  • Nedsatt immunförsvar, Feber, Mjältbesvär
  • Bakterie-, Svamp- och Parasitinfektioner i tarmen.

Kokar man te av.

Dosering:

2-8 koppar te dagligen.

 

Studier:

Vitaminer ger skydd mot infektioner

En studie som pågick under ett år visade att regelbundet intag av multivitamin-/mineraltillskott skyddar mot infektioner. 43 % av de amerikaner som intog multitillskott fick infektioner mot 73% av de i den gruppen som fick placebo 57 % av de som intog placebo fick stanna hemma från jobbet medan endast 21 % av de som intog multivitamin-/mineraltillskott.

(”Effect of a multivitamin and mineral supplement of infection an quality of life”: A randomized double-blind, placebo controlled trial. Ann Intern Med. 2003 Mars 4,138(5)365-71)

 

Näringstillskott stärker immunförsvaret hos äldre

1-årig dubbelblindstudie visar att immunfunktionen hos äldre visade tydlig ökning vid intag av vitamin-/spårmineraltillskott, medan placebogruppen, som inte åt tillskott, fick sämre immunfunktion. Multivitamin/mineraltillskott kan spela en viktig roll i behållandet av normalt immunförsvar hos äldre.

(”Effect of vitamin and trace element supplementationom on  immune indices in healthy ellderly” Int J Vitam Nutr Res. 1995;65(2):117-21 )

 

A-vitamin kan minska sjukdom och dödlighet bland barn i Afrika och Asien

A-vitamin stärker immunsystemet och minskar komplikationer och dödsfall vid mässling. Minskar risken för barnen att dö i lunginflammation med 26 %. Kostar mindre än 100 kr per räddat liv.
(”Saving young lives whit a 2-cent capsule” The Washington Post, March 17, 1999.)

 

Förstärkt immunförsvar med A-vitamin

För laboratioriemöss som behandlades med immunitetsnedsättande läkemedel, blev immuniteten återställd eller bättre än det ursprungliga läget efter behandling med höga doser A-vitamin.
(Pharmacology 30, april 1985:181-187.)

 

Infektionsförsvar med A-vitamin

I denna studie fick möss antigen placebo eller 900 µg A-vitaminpalmitat under fyra dagar och utsattes sedan för en gramnegativ bakterie, en grampositiv bakterie samt svamp (Candida). De möss som fått A-vitamin hade en signifikant minskad dödlighet.

(“Vitamin A-induced nonspecific resistance to infection” The Journal of infectious dieases, vol 129, nr 5 maj 1974, 597-598)

 

C-vitamin hjälper mot förkylning och influensa

C-vitamin har visat sig minska tiden som en förkylning pågår med genomsnitt 23 % enligt metaanalyser. 2-4 gram C-vitamin dagligen har visat sig förbättra återhämtningen från influensa.

(”Vitamin C, respiratory infections and the immune system” Trends in immunol, Nov 2003;24(11):579-580)

 

Zink och förkylning

En dubbelblindsstudie visade att intag av zinkglukonat signifikant förkortade förkylningstiden. I zinkgruppen pågick förkylningen i 4,4 dagar, och i placebogruppen 7,6 dagar.

(”Zinc lonzenger reduce the duration of common cold symptoms.” Nutr. Rev 55(3):82-85, 1997)


Zink och infektioner

Zink förebygger infektioner. Supplementering med RDA-zink minskade infektioner hos äldre samt gjorde att de som drabbades av infektioner tillfrisknade snabbare.

(”Zinc and the immunorestance to infection in aging.” Trends Pharmacol Sci 21(6):205-208, 2 000).

 

D-vitamin och skydd mot infektioner

Barn som intog 1 500 µg D-vitamin per vecka under 6 veckor hade inga infektioner under perioden.

(Weng Fl, et al. ”Risk factors for low serum 25-hydroxyvitamin D concentrations in otherwise healthy children andr adolescnts.” Am J Clin Nutr. 2007 July;86(1):150-158.)

 

D-vitamin och skydd mot influensa

Vintern 2005 drabbades ett psykiatriskt sjukhus av en svår influensaepidemi. Endast en avdelning klarade sig. Det visade sig att alla på avdelningen fick 50µg D-vitamin dagligen under flera månader.

(Cannell JJ, et al:”Epidemic influensa and vitamin D.” Epidemiol Infect. 2006 Dec;134(6):1129-1140.)

 

Fler studier på Vitaminer och Mineraler finns i Näringsmedicinska Uppslagsboken.


Kosttillskott
Kom ihåg att alltid äta ett multivitamin/mineraltillskott om du vill ta extra av en enskild vitamin eller mineral. Dels för ökat upptag men också för att inte få nya obalanser, då vitaminer och mineraler påverkar varandra.


Källa:

  • “Näringsmedicinska Uppslagsboken” av Peter Wilhelmsson.
  • ”NäringsAktuellt” blad med information av Peter Wilhelmsson.
  • ”Örtmedicin, Naturens läkande kraft” av Mic McMullen.

Sammanställt av:

Annette Löfman, Näringsterapeut i Lund.