HälsoVägvisaren Annettes Hemsida

Vanligt med vitamin B-12 -brist

 

Vitamin B-12, är tyvärr väldigt vanligt att ha brist på och kan ge:

 

- försämrad avgiftning

- svårt att ta upp andra näringsämnen 

- svår depression

- ångest

- försämrat minne, demens

- skador på nervsystemet

- mental utmattning

- anemi (blodbrist), andnöd, hjärtklappning

- trötthet, svaghet, yrsel

- illamående, matleda, diarré

- röd irriterad tunga


Vitamin B12-brist ger metyleringsproblem som försämrar avgiftningen och göra att man får svårare att ta upp näringsämnen. B-12 motverkar inflammation och reglera immunsystem och förmågan att bekämpa virus. 


Varför får man brist på B12?

Brist på vitamin B12 beror vanligtvis på att tarmen inte kan absorbera tillräckligt av detta från kosten, på grund av att vi har för lite magsyra och för få goda tarmbakterier. B12 finns bland annat i jordens bakterier och mikroorganismer och måste utvecklas i vår tarm för att vi ska kunna tillgodogöra oss vitaminet. På frukt, gröna blad och grönsaker finns dessa mikroorganismer på växterna och det är därför bra att äta dessa utan att tvätta och rengöra dem allt för väl, speciellt trygg och bra med egen odlade växter utan bekämpningsmedel. Att lätt skölja bort jord är bra att göra.

 

Behandling

B12   kan vara bra att äta tillskott av även om det inte visar på brist via olika provtagningar, då det är en vitamin som det är så väsentligt att ha tillräckligt av. 

     B12 intas bäst i form av tillskott som Metylkobalamin och som Adenosylkobalamin, dessa båda former har olika funktioner och de är båda lättupptagliga former, intas också tillsammans med Folsyra och ev. också de andra B-vitaminerna. 

Dosering:

Rekommenderat Dagligt Intag: 3-4 µg              

Optimalt Dagligt Intag: 50-100 µg  

Terapeutiskt Dagligt Ingag: 100-2000µg